Even googelen voor een foto? Dat kan zomaar niet!

Hoe kom je dan wel aan goede foto's?

Door René Dings op 9 mei 2018  |  blog

We merken dat er bij veel webmasters onduidelijkheid is over het gebruik van foto's op een website. Het gebeurt nog vaak dat mensen met Google zoeken naar een geschikte afbeelding en die op de eigen website plaatsen. Snel klaar, en nog gratis ook. Maar dat mag niet zomaar. We hebben de laatste tijd een paar keer gehoord van bedrijven die een boete kregen van een paar honderd euro. We leggen daarom graag eens uit waarom het niet mag en wat de alternatieven zijn.

Op iedere foto zit auteursrecht. Dat betekent dat de maker van de foto als enige het recht heeft om te bepalen wat er met de foto mag gebeuren. De fotograaf bepaalt dus waarvoor de foto gebruikt mag worden en door wie, en ook wat voor vergoeding daarvoor betaald moet worden. Als je ergens op internet een leuke foto vindt - met Google, op sociale media of op een willekeurige website - dan moet je er dus altijd rekening mee houden dat er auteursrecht op rust. Je mag zo'n foto niet op je eigen website gebruiken zonder toestemming van de fotograaf. Het is meestal ook niet voldoende om de naam van de fotograaf erbij te vermelden, want daarmee is nog niet gezegd dat je ook toestemming van die fotograaf hebt om de foto te gebruiken.

Dat het niet mag, zou op zich al reden moeten zijn om het niet te doen. Veel mensen nemen het echter niet zo nauw met de auteursrechten; bij sommigen is dat uit onwetendheid en anderen denken dat de fotograaf het toch niet zal merken. Maar die fotografen hebben tegenwoordig steeds meer mogelijkheden om te zien waar hun foto's op internet gebruikt worden. Dat kan bijvoorbeeld al eenvoudig met de functie 'Afbeelding zoeken in Google'. Maar tegenwoordig zijn er ook bedrijven die in opdracht van fotografen of fotobureaus het internet afstruinen op zoek naar misbruik van hun fotomateriaal. We hebben de laatste weken toevallig een paar keer gehoord van bedrijven die een boete van een paar honderd euro kregen voor het gebruik van een foto zonder dat daar een licentie voor was gegeven! Meestal is het dan te laat om de foto simpelweg te verwijderen en zit er niets anders op dan de boete te betalen.


Hoe moet je het dan wel doen?

Het kan zijn dat je ergens een leuke foto vindt en dat erbij vermeld staat onder welke voorwaarden je die foto mag gebruiken. De fotograaf kan er bijvoorbeeld voor kiezen om de foto beschikbaar te stellen met een Creative Commons-licentie; daarmee wordt onder andere vastgelegd of je de foto voor commerciële toepassingen mag gebruiken en of je de foto eventueel zelf nog mag bewerken. Of wellicht dat de fotograaf bij de foto meldt dat hij zonder beperkingen gebruikt mag worden. Vaak is het dan nog steeds wel netjes om de naam van de fotograaf te vermelden.

Bij een professionele website hoort echter een professionele beeldredactie, en dat gaat niet echt samen met 'even snel googelen naar een leuke foto voor bij dit artikel'. Als je het goed aan wilt pakken, kies je voor een van de volgende mogelijkheden:

  • Het mooiste is om een professionele fotograaf opdracht te geven om foto's te maken voor je website. Als dat een website is die Tremani voor je ontworpen heeft, dan willen we de fotograaf graag uitleggen welke eisen en wensen er gelden. Dat gaat dan in ieder geval over de sfeer en uitstraling, maar vaak ook over zaken als beeldformaat (staand, liggend, vierkant of panorama?) en plaatsing van het onderwerp (komt er bijvoorbeeld nog tekst over de foto heen?). Nou is het niet altijd mogelijk om de fotograaf voor ieder nieuwsbericht weer op pad te sturen; je kunt er dan ook voor kiezen om de fotograaf in één sessie een hele serie foto's te laten maken waar je later uit kunt putten. Met foto's die speciaal voor jou gemaakt zijn, zorg je voor een professionele en consistente uitstraling.
  • Je kunt ook een account nemen bij een website met stockfoto's (zoals iStockfoto). Je kunt dan voor relatief weinig geld een licentie aanschaffen voor het gebruik van een foto op je website. Vaak bieden dergelijke sites hele series van foto's rondom een bepaald onderwerp, zodat je de mogelijkheid krijgt om meerdere foto's te kiezen die bij elkaar passen. Een nadeel van het gebruik van stockfoto's is dat de mensen er vaak 'Amerikaans' uitzien. Bovendien bestaat het risico dat je de foto's die je gekozen hebt later ook op andere websites tegenkomt - misschien wel van je concurrent. Voor beeldbepalende foto's (zoals in de header op de homepage) is het daarom sowieso beter om eigen foto's te laten maken.
  • Als je er echt niet voor kunt of wilt betalen, kun je ook op zoek naar fotosites die alleen maar rechtenvrije foto's aanbieden die je gratis mag gebruiken. Het aanbod van dat soort websites wordt steeds beter, maar de nadelen die ik hierboven beschreef bij stockfoto's gelden bij deze fotosites extra sterk. Maar je kunt bijvoorbeeld eens kijken op Pixabay, Stocksnap of Pexels.

We helpen je graag aan goede foto's die je op je website mag gebruiken. Foto's die passen bij de stijl van je website en die je verhaal ondersteunen of versterken. We kunnen je werk uit handen nemen door de beeldredactie te voeren, geschikte foto's te zoeken of een fotograaf voor je op pad te sturen. We hebben een aantal fotografen waarmee we met veel plezier regelmatig samenwerken.

Heb je nog vragen over het gebruik van foto's op je website? Laat het ons weten!

Meld u aan voor onze nieuwsbrief