Waarom wij niet willen ontwerpen

Door Luuk Platschorre op 7 november 2013  |  blog

Je kent dat wel: opeens ziet je website er ouderwets uit. En eigenlijk was 'ie ook al een tijdje niet zo handig meer. Er moet dus een nieuwe website komen. En laten we dan direct vragen of bij de offerte alvast 1 tot 3 website-ontwerpen worden geleverd, zodat er wat te kiezen valt. Groot is de verbazing als serieuze bureaus dan zeggen dat ze dat niet willen, en dat zoiets helemaal niet kán. Waarom eigenlijk niet?

Tremani stelt in de ontwikkeling van websites zo veel mogelijk "de gebruiker centraal". En dat klinkt heel mooi, rijp voor de buzzword-bingo, maar doen we er ook wat mee? Jazeker, we hebben er zelfs over nagedacht en er een model van gemaakt!


Wij gaan ervan uit dat een website waardevol is als deze voor de doelgroep waardevol is. We hebben deze sitewaarde opgesplitst in zeven eigenschappen van een website, te zien in ons Waardeweb. 

 

Het Waardeweb is gebaseerd op de User Experience Honeycomb van Morville.

Elke website moet -  in meer of mindere mate - aantrekkelijk, geloofwaardig, nuttig, bruikbaar, vindbaar, toegankelijk en duurzaam zijn. Maar voor elke website geldt ook dat een unieke combinatie van twee tot drie aspecten meer aandacht nodig heeft dan de andere. Deze eigenschappen hebben gevolgen voor het ontwikkelproces: soms technisch, soms esthetisch of psychosociaal. Sommige eigenschappen kunnen elkaar zelfs in de weg zitten, zodat het extra belangrijk is vooraf duidelijk te bepalen welke eigenschappen voor deze specifieke website en doelgroep prioriteit hebben. 

Om te bepalen wat voor je eigen doelgroep waardevol is, zal je daar een analyse aan moeten wijden die verder gaat dan algemeen geldende internet-wijsheden. Vandaar dat het ook niet zinvol is om de website-ontwikkeling met een grafisch ontwerp te beginnen: grafische aantrekkelijkheid is slechts één van de zeven aspecten die van belang zijn voor een effectieve website, en moet daarom ontwikkeld worden in balans met de andere. En op basis van een gedegen onderzoek naar de gebruiker. Vandaar dat we in een ontwikkeltraject eerst een workshop zullen organiseren waarin structuur, doel en essentie van je website aan bod komen. En waarin personas ontwikkeld worden: op basis van die gebruikersinformatie kunnen prioriteiten, functionaliteit, uitstraling en andere eisen optimaal op de gebruiker worden afgestemd. En dan pas kunnen we een passende grafische oplossing ontwerpen. 

We hebben er zelfs een online spel van gemaakt. Wikken en wegen tussen de waarde-aspecten van je website: het waardewebwikspel. Speel het eens, en wees verbaasd: waar je vooraf en in je briefing "aantrekkelijkheid" als belangrijkste waarde en reden voor je nieuwe website benoemt, blijkt na even spelen voor heel veel mensen een ander aspect belangrijker te zijn. 

Oftewel: we ontwerpen heel graag, maar we nemen onze klanten te serieus om er maar een simpele gok naar te doen. 

Meld u aan voor onze nieuwsbrief